Minggu, 14 Oktober 2018

"Jadilah orang bermaruah seperti PU Syed" - Prof Dr. Ridhuan Tee


TERLALU ramai jadi lalang hari ini, ikut arah angin bertiup. Hidup tidak berprinsip. Maruah letak di mana? Benar, kita perlu menerima hakikat kerajaan yang dipilih rakyat, tetapi takkan sampai tidak boleh ditegur. Kerajaan bukan malaikat. Kerajaan ditadbir oleh sekumpulan manusia yang tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan.
Sebab itu, jangan terlalu bongkak. Kuasa boleh datang dan pergi. Nasib yang dialami oleh Barisan Nasional (BN) selepas PRU14, harus dijadikan iktibar, bahawa setiap sesuatu yang ada di dunia ini tidak kekal. Datang dan pergi. Timbul dan tenggelam. Yang kekal hanya Allah.
Juara Pencetus Ummah (PU) 2015, Syed Mohd Bakri Syed Ishak berkata, beliau berdepan suasana yang berbeza sekarang berbanding ketika BN memerintah Malaysia. Katanya, disebabkan teguran yang diberikan kepada Pakatan Harapan (PH), penerbit program realiti itu, Astro, memberi teguran kepadanya.
Menurut Syed Bakri, dia diminta memperlahankan ‘teguran’ yang dibuat ke atas kerajaan. Berbeza masa BN memerintah dulu, beliau ada juga membuat teguran yang hampir sama, tetapi Astro tidak pula berbunyi.
Biasalah saudara Syed Bakri, itulah resmi lalang, bila ditiup angin. Ikut mana arah angin bertiup.
Kata Syed Bakri, program bersama astro yang dijadualkan, terpaksa dibatalkan kerana ada tangan-tangan di atas yang memberikan arahan.
Saya sudah masak dengan permainan dunia media yang telah saya ceburi hampir 30 tahun. Nasihat saya kepada adik-adik, terutama pendakwah-pendakwah yang gila mencari publisiti untuk masuk TV, untuk meneruskan hayat periuk nasi, jadilah orang bermaruah seperti PU Syed.
Dakwah bukan sekadar hanya masuk TV. Ruang dakwah terlalu besar untuk kita sebagai pendakwah. Cuma, bersedialah untuk menerima cabaran dalam dakwah. Ambil pengajaran, pendakwah-pendakwah terdahulu, sehingga nyawa jadi gadaian. Kita masih terlalu jauh untuk menghampiri mereka.
Jangan kerana tidak dapat masuk TV, kita terpaksa gadai maruah dan prinsip. Terimalah hakikat bahawa kuasa bukan di tangan kita. Mereka yang berkuasa berhak melakukan apa jua ke atas kita meskipun kita tidak bersalah. Sebab itu, saya simpati dengan nasib PU Syed Bakri.
Untuk makluman PU Syed Bakri, saya adalah hos pertama rancangan realiti Pencetus Ummah terbitan Astro Oasis. Saya berjaya menaikkan populariti rancangan realiti ini melebihi sasaran yang ditetapkan, menjadi gilaan tontonan jutaan penonton.
Klip video saya menjadi viral ketika pentas akhir PU, meskipun saya bukan finalis, sehingga menenggelamkan finalis yang lain. Bukan ujub atau bongkak, tetapi itu yang penerbit beritahu selepas tamat program.
Selepas selesai program realiti itu penerbit rancangan berkenaan telah menempah (booked) saya untuk musim seterusnya. Saya pun bersetuju atas nama dakwah.
Namun, ketika rancangan PU musim kedua mahu berlangsung, maka tangan-tangan jahat di atas pun memberikan arahan supaya dihentikan saya, gara-gara artikel saya yang pernah mengkritik kaum tertentu yang menjadi orang kuat Astro.
Nasihat saya kepada semua pendakwah yang membabitkan dunia media, terimalah hakikat bahawa kuasa bukan di tangan kita. Kita boleh ‘digam’ bila-bila masa jika mereka mahu.
Jangan takut untuk terus berkata benar kerana takut digam. Ruang dakwah kita terlalu besar di luar sana. TV dan media hanya alat, ruangnya terlalu kecil untuk orang seperti kita masuk. Sedangkan badan kita begitu besar untuk masuk ke screen TV.
Ingatlah, rezeki bukan di tangan mereka, tetapi di tangan Allah. Mereka yang berkuasa perlu menjawab di akhirat nanti.
Saya telah mencebur diri dalam dunia media hampir 30 tahun. Pahit maung, asam garam telah dilalui, sehingga diberikan panggilan artis atau selebriti TV. Ke mana pergi, semua mengenali. Mungkin itulah kuasa dunia media. Mudah dikenali.
Bezakan kita dengan selebriti TV yang lain. Biar kita dikenali dengan ilmu di dada, bukan populariti lain yang penuh sensasi, manipulasi dan kontroversi.
Banyak kali saya telah digam. Paling teruk, pada zaman anak mamak menjadi Menteri Penerangan dahulu, yang pada hari ini begitu banyak bercakap. Kritik sana, kritik sini, seolah-olah dia terlalu bagus.
Walhal pada zaman beliaulah, paling ramai pendakwah dan pembangkang digam masuk TV. Seolah-olah TV itu bapa dia yang punya. Sehinggakan mereka yang memakai kopiah pun tidak dibenarkan masuk TV. Begitu juga pembaca berita, langsung tidak dibenarkan memakai tudung. Siapa dia? Fikirlah sendiri.
Kini, kerajaan yang dipimpin oleh PH berkata mereka begitu terbuka dan sedia dikritik dan macam-macam lagi janji manis.
Justeru, saya mohon, jangan hanya manis dibibir. Tanam tebu di tepi bibir. Berilah ruang dan peluang kepada mereka yang ikhlas, berkata benar dan menjalankan kerja amar makruf nahi mungkar untuk masuk TV, selagi mereka berhikmah.
Kepada pendakwah, jadilah manusia bermaruah. Jangan ikut angin, bila kerajaan bertukar, kita berubah 360 darjah. Dahulu penyokong tegar BN, bila kerajaan berubah, mereka menjadi pembodek tegar kerajaan yang baharu memimpin. Maruah kita seolah-olah lebih hina daripada haiwan.
Bukan bermakna kita menjadi pembangkang. Selaku profesional, kita kena terima hakikat, bahawa kita berkhidmat dengan kerajaan sedia ada. Tumpahkan taat setia. Kita perlu menerima segala dasar dan program baharu yang telah dan bakal dirancangkan. Tetapi takkanlah sampai tidak boleh dikritik.
Bila dikritik kita dicop sebagai pembangkang. Maknanya, kita mahukan bila berlaku pertukaran kerajaan, seolah-olah kita mahu melahirkan pembodek tegar demi untuk mengekalkan kuasa dan jawatan. Maruah kita di mana? Percayalah, semua itu hanya sementara. Kita akan ditanya di mahkamah Rabbul Jalil.
Pendakwah dan apa jua profesion kita, tidak wajar menjadi peminta. Seolah-olah apabila tidak dapat masuk TV, pintu rezeki tertutup, dakwah terbantut. Pelihara maruah kita supaya berbeza daripada makhluk lain.
Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Profesor Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL)
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)
- ismaweb


Appear first on Sudut Malaysia

Artikel Terkait