Selasa, 23 Oktober 2018

[NAJIB:KESIAN NASIB PEKEBUN] Eksport minyak sawit nampak ‘pelik’, kata Najib



Datuk Seri Najib Razak (BN-Pekan) berkata kemerosotan eksport minyak sawit negara selepas Mei tahun ini disifatkan nampak agak pelik.
Bekas perdana menteri berkata dalam 4 bulan pertama tahun ini, eksport minyak sawit lebih tinggi daripada tempoh sama pada 2017.
“Tapi lepas masuk bulan ke-5 (Mei) ke atas, ianya lebih rendah banding bulan sama tahun sudah,” katanya ketika membahaskan usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11) yang dibentangkan perdana menteri minggu lalu.
Beliau menarik perhatian kerajaan kepada peningkatan eksport minyak sawit Indonesia berbanding Malaysia.
Kenapa? Ini yang patut kita tanya, apakah langkah boleh dibuat oleh kerajaan Pakatan Harapan,” katanya.
Menteri Industri Utama Teresa Kok pada 6 Ogos lalu berkata harga minyak sawit tempatan merosot disebabkan lebihan bekalan komoditi itu di seluruh negara.
Malaysia juga berdepan tindakan Kesatuan Eropah (EU) memboikot minyak sawit tempatan dan perlu bersaing dengan Indonesia yang memasarkan komoditi itu pada harga lebih rendah.
Menteri berkata kementerian dalam perancangan mengintai pasaran baru dan menembusi pasaran tradisional seperti China, India dan EU untuk menangani masalah lebihan stok minyak sawit, dan menyasarkan pengimportan ke negara berpotensi seperti Filipina, Iran dan negara-negara benua Afrika.
Najib hari ini mengingatkan kerajaan akan nasib 650,000 pekebun kecil kelapa sawit. Beliau berkata suasana di Felda kini suram kerana terkesan dengan harga minyak sawit yang jatuh ketara.
Kalau kita masukkan anak-anak, isteri mereka jumlah besar merana sekarang ini. 650,000 darab 5 (ahli keluarga) bersamaan kira-kira 3 juta lebih rakyat menderita.
“Ini tak termasuk getah lagi, baru soal sawit saja,” katanya. - fmt


Appear first on Sudut Malaysia

Artikel Terkait