Senin, 22 Oktober 2018

[PATUTLAH CINA TAK MAHU] Menteri: Gaji 76% penjawat awam kurang RM5,000


KUALA LUMPUR: Gaji bagi 76% daripada 1.1 juta penjawat awam dan polis kurang daripada RM5,000, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong.

Data Jabatan Akauntan Negara menunjukkan 866,270 daripada 1,146,222 orang yang sedang berkhidmat dengan kerajaan ialah pegawai gred 44 dan ke bawah, setakat 30 Jun lalu.

“Selain gaji pokok, penjawat awam juga menerima imbuhan tetap serta elaun yang menjadi elemen tambahan tidak tetap mengikut keperluan serta keadaan semasa yang diperuntukkan mengikut kadar atas kelayakan gred dan skim perkhidmatan masing-masing.

“Sekiranya mengambil kira unsur imbuhan tetap dan elauan bulanan yang diperuntukkan, jumlah tersebut (penjawat awam bergaji kurang RM5,000) menurun kepada 742,561 orang atau 65%,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Liew menjawab soalan Ahli Parlimen Nibong Tebal, Datuk Mansor Othman mengenai jumlah dan peratusan penjawat awam bergaji kurang daripada RM5,000 sebulan dan rancangan kerajaan meringankan beban golongan itu dalam keadaan ekonomi sekarang.
Sementara itu, Liew berkata, struktur gaji perkhidmatan awam yang digunakan ketika ini ialah Jadual Gaji Minimum Maksimum (JGMM).
Beliau berkata, penetapan struktur gaji sektor awam berasaskan konsep gaji berpatutan untuk memenuhi keperluan asas iaitu makanan, pakaian dan perumahan.
Gaji yang ditentukan berdasarkan prinsip kadar upahan untuk kerja, kelayakan masuk dan latihan, realitiviti dan pariti.”
Katanya, bagi menjaga kebajikan penjawat awam, kerajaan dari semasa ke semasa menyemak elaun dan gaji penjawat awam berdasarkan prinsip tertentu dalam perkhidmatan.
“Dalam melaksanakan kajian, semakan elaun dan gaji tersebut, kerajaan perlu diberi pertimbangan dan perhatian secara berhati-hati mengambil kira pelaksanaannya memberi implikasi kepada perbelanjaan mengurus yang tinggi serta kedudukan kewangan kerajaan.” - fmt


Appear first on Sudut Malaysia

Artikel Terkait